Acasă Revista Presei

Ciprian Faraon: O joacă de „oameni mari”. Joaca cu cifre

47
DISTRIBUIȚI

Ciprian Faraon, Președintele Centrului INFOBiz a realizat o analiză a creșterii PIB.

Conform Eurostat și a Institutului Național de Statistică, Romania a înregistrat în trimestrul 2 a.c. o crestere de 6,1% a PIB iar in trimestrul 3 o creștere de 8.6% a PIB, raportate la perioadele similare ale anului 2016. Produsul Intern Brut(PIB), pentru necunoscători, este un indicator macroeconomic, adica la nivelul întregii economii naționale, care exprimă valorea totală de piaţă a tuturor produselor, serviciilor și mărfurilor, destinate consumului final, cu condiția ca acestea să fi fost produse în interiorul ţării noastre, indiferent dacă agenții economici sunt autohtoni sau străini. Pană la acest moment rezultatul merită un semn de exclamare si un wow. Dar.. cam atat! De ce? Pentru cătot INSși Eurostat ne ajută să intelegem și de unde această creștere.

Valori negative

Haideți să vedem! Analizand datele publicate am observat că segmentul industrie a inregistrat creștere, insă nu prea mare, respectiv 1,9 puncte procentuale din totalul de 6,1 aferent creșterii PIB in trimestrul 2 al acestui an. Am sperat că aceasta crestere este dată de agricultură. M-am dezarmat destul de repede, doar 0.1% creștere este aferentă segmentului agricultură. Am incercat sa privesc cu incredere la segmentul construcții. Greșit din nou, valoarea este negativă, respectiv -0.2%.

Mi-au mai rămas serviciile. Fața mi s-a luminat, o creștere de 3.9 puncte procentuale din acelasi total de 6.1%, respectiv peste jumătate din creșterea PIB vine din servicii. Tot e bine, am zis! Insă lucrurile sunt ceva mai complexe! Privrea mi-a coborat pe alte date statistice. Aproximativ 72% din creșterea PIB vine din consum, din cerere, însă o cerere venită din partea gospodăriilor, alias persoană fizică. Cererea de consum din partea statului, sectorul public, cu scopuri de investiții, fiind de numai 8% din cresterea PIB la nivelul trimestrului 2. Sectorul public, mai ales in economiile emergente, este principalul inițiator de investiții.

Sectorul public este cel ce ar trebui,la randul lui, să consume de la companiile private, construind, pentru ca in final să creeze plus valoare economiei. Cu alte cuvinte, situația nu pare a fi prea bună. Prin consumul pe care-l generam, pe persoană fizică, producem o crestere economică nesustenabila, este fară valoare adaugată economiei, pe termen mediu si lung.

Lipsește generația tânără

Mi-am propus să caut totuși ceva cifre îmbucurătoare, însa nu am ajuns prea departe și am dat de informații legate de piața muncii. Știm cu toții că e o problemă acută, insă situația este de-a dreptul dezastruoasă. S-o parcurgem! Avem un trend descrescător, negativ, chiar alert, al populației, coroborat cu o emigrare a forței de muncă.

Avem o populatie NEET( care nu este la scoală, angajată sau in curs de pregătire profesională)  cu mult peste media UE, respectiv 17.4%, fată de media UE 11.6%. Ce ne spun aceste lucruri? Că generația tanară lipsește, decalajul de varstă se produce, abandonul scolar creste iar lipsa interesului ptr angajare ori pregatire profesională scade. Cum se poate mai rău, vom ajunge să nu avem cu cine lucra in anii care urmează. De asemenea avem mari probleme de sincornizare a curriculei educaționale cu cererea pieței de fortă de muncă.

Avem o rată de abandon școlar foarte ridicată, respectiv 18.5% din populația cu varsta intre 18-24, fată de 10.7% media UE. Avem o lipsa de interes pentru perfecționare continuă inclusiv recalificare, doar 1,4% din populatia cu varstă cuprinsăîntre 25-64 ani au această preocupare, comparativ cu 10.8% media UE. Ce efecte produc aceste situații? O mobilitate redusă a forței de muncă internă, o lipsă de adaptare la schimbari. Nu mai spun că daca din putin mai și pierzi,pe aceste considerente, oare ce ne mai ramane la dispoziție?

Consumă LOCAL

Analiza poate continua cu politicile fiscale,cu balanța comericală,  cu piețele de capital, insă toate acestea, dar și altele,  le veți găsi intr-un material viitor. Personal nu cred că trebuie sa ne jucăm cu aceste cifre. Acolo unde sunt cu adevarat creșteri sustenabile, creatoare de plus valoare economiei, populației, acestea trebuie îmbrățișate, trebuiesc prezentate. Totodata acolo  unde datele statistice transmit alte mesaje, pe fond, cum e cazul datelor prezentate mai sus, eu, tu, noi toți, trebuie să le cunoaștem astfel incat să putem reacționa responsabil. Chiar nu e o joacă a ”oamenilor mari” !

în incheierea acestui articol , reamintesc îndemnul : Consumă LOCAL. Asigură LOCAL. – O campanie privind creșterea atașamentului membrilor comunității sibiene față de comunitatea sibiană per ansamblu( instituții locale, firme locale, comunitate)

 

Banner EximTur