Acasă Revista Presei

ALEGERI LOCALE 2016 | Regulile campaniei electorale

844
DISTRIBUIȚI

Ca o noutate în această campanie electorală, candidaţii nu mai pot apela la „atenţii electorale“, precum găleţi, şepci sau pixuri, altfel riscă să se aleagă cu un dosar penal. În plus, finanţarea campaniei electorale este mult mai restrictivă, sponsorizările primite fiind mult mai riscante pentru candidaţi.

Autoritatea Electorală Permanentă a amintit că, începând cu miezul nopţii, când începe oficial campania electorală pentru alegerile locale, toate corturile şi bannerele aflate în prezent pe domeniul public trebuie să dispară, în campanie fiind interzise, de asemenea, folosirea de baloane, brichete, găleţi, şepci, steaguri, dar şi publicitate pe autoturisme, sancţiunile ajungând până la 50.000 de lei, scrie cotidianul Adevărul.

Dealtfel dacă se va constata că s-a încălcat legea, sancţiunile pleacă de la 15.000 de lei şi ajung până la 50.000 de lei, pe finanţarea campaniei electorale, iar Poliţia şi Jandarmeria pot da amenzi între 600 şi 1000 de lei.

Potrivit legislaţiei în vigoare, materialele de propagandă electorală permise în campania electorală sunt afişele electorale cu dimensiunea de cel mult 500 mm pe 350 mm, afişe electorale de convocare la reuniuni electorale cu dimeniunea de cel mult 400 mm pe 250 mm, materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală, publicitate în presa scrisă, materiale de propagandă elecotrală on-line, broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.

Sunt interzise în campania electorală vehiculele inscripţionate cu sloganuri de campanie, vehiculele care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar, spectacolele, serbările, focurile de artificii. De asemenea, sunt interzise bannerele, mesh-urile, corturile publicitare, pavilioanele publicitare, panourile publicitare mobile, steagurile publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, strructuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.

La campania pentru alegerile locale nu vor mai putea fi folosite pixuri, căni, ceasuri, tricouri, jachete, geci, impermeabile, pelerine, veste, şepci, căciuli, fulare, sacoşe sau pungi şi alte materiale de poliester, umbrelele, găleţile şi alte materiale din aceeaşi categorie, brichetele, chibriturile, produsele alimentare, produsele alcoolice, ţigările şi alte astfel de produse.

Întreaga finanţare a candidaţilor se face prin conturi bancare pentru ca traseul banilor să poată fi controlat

Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse: venituri proprii, donaţii primite de la persoane fizice, împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii de credit. Donaţiile primite de către candidaţi drept contribuţii pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

  • să fie primite doar de la persoane fizice.
  • donaţia primită de la o persoană fizică nu poate depăşi valoarea de 210.000 lei (200 de salarii de bază minime brute pe ţară, la valoarea existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv x 1.050 lei = 210.000 lei).
  • donaţiile cu o valoare mai mare de 10.500 de lei pot fi primite de candidaţi numai prin conturile bancare proprii în cazul în care candidatul primeşte mai multe donaţii de la aceeaşi persoană fizică, iar valoarea totală a acestora depăşeşte 10 salarii minime brute pe ţară, atunci suma de bani care depăşeşte cuantumul a 10 salarii minime brute pe ţară va fi încasată doar prin bancă.
  • Exemplu : un donator face 3 donaţii unui candidat, de 7.000 lei, de 3.000 lei şi de 2.000 lei. Primele două sume pot fi primite în numerar. Pentru ultima sumă, fracţionat, 500 de lei (restul până la 10.500 lei) pot fi depuşi în contul candidatului sau înmânaţi în numerar, iar restul de 1.500 lei, partea care depăşeşte valoarea de 10.500 lei(va fi depus obligatoriu în contul personal al candidatului.
  • donaţiile primite de candidaţi trebuie să fie însoţite de declaraţii ale donatorilor privind sursa acestora, în cazul în care nu provin din venituri proprii.

Foto Rompress

Banner EximTur